
 
 

 

 

 



 2 

TABLE OF CONTENTS: 

 
 

I FREEDOM OF EXPRESSION ............................................................. 3 
 
 
II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING LAWS .... 7 
 
 
III  MONITORING OF THE ADOPTION OF NEW LEGISLATION ............ 12 
 
IV MONITORING OF REGULATORY BODIES, STATE AUTHORITIES 
AND COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION OF 
COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS ........................................................ 12 
 
REGULATORY BODIES .............................................................................. 13 
 
STATE AUTHORITIES ................................................................................14 
 
COLLECTIVE ORGANIZATIONS ................................................................. 17 
 
 
V  THE DIGITALIZATION PROCESS .................................................... 18 
 
 
VI  THE PRIVATIZATION PROCESS ..................................................... 18 
 
 
VII  CONCLUSION ...................................................................................19 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 3 

 

I FREEDOM OF EXPRESSION 

 

In the period covered by this Monitoring Report, there were several cases pointing to possible 

violations of freedom of expression. 

 

1.  Threats and Pressures 

 

1.1. On March 9, 2010, the Politika daily reported that the police in Novi Sad had been 

guarding for several days the building in which the newspapers „Građanski”, „Subotičke”, 

„Kikindske”, „Somborske novine”, „Poljoprivredni oglasnik”, as well as the „Tabloid” 

magazine, are printed. Security was set up after the owner of the printing company had  

notified the police that he had received serious threats from Petar Matijevic, the owner of the 

Matijevic meat company, urging him to stop printing „Tabloid“, the paper that has published 

critical texts about Matijevic in several editions. 

 

Article 2, paragraph 4 of the Law on Public Information stipulates that it is prohibited to put 

any physical or other kind of pressure on a public media and its staff or exercise any influence 

in view of obstructing the activities thereof. Article 149, paragraph 1 of the Criminal Code 

says that unauthorized obstruction of printing, sales or distribution of magazines, 

newspapers or other similar print items will be subject to a fine or a one-year prison 

sentence. 

 

1.2. Montenegrin businessman and former associate of Montenegrin Prime Minister Milo 

Djukanovic has written on the Daily News Montenegro blog that journalist Jugoslav Cosic 

„isn’t any different from the assassins and criminals he lets speak in his program“. Knezevic’s 

text is part of a campaign against Jugoslav Cosic and the B92 television station that was 

launched after Cosic’s interview with Montenegrin opposition politician Nebojsa Medojevic. 

At one point during the program, Cosic and Medojevic were joined on the air by telephone by 

businessman Stanko Subotic. Although during the live program Medojevic accepted such 

arrangement, he later claimed that it was a set-up and that he could have been consulted 

about Subotic joining them on the air before the show and not while it was underway. 

Medojevic had claimed in the past that Subotic, who is wanted by the Serbian police, was 

hiding in a house owned by the Montenegrin police in Zabljak. After he joined B92’s program 

by telephone, Subotic said that he was calling from Geneva and accused Medojevic of 

attacking him for the account of Serbian businessmen Miroslav Miskovic and Milan Beko. 



 4 

 

Stanko Subotic is charged in Serbia with abuse of office, a criminal offence subject to a prison 

sentence ranging from 2 to 12 years. Switzerland, the country where Subotic resides, has 

refused to extradite him; namely, the Swiss law does not provide for such criminal offence in 

the case of private companies. In the concrete case and the said accusations against Jugoslav 

Cosic and TVB92, their critics said they should not have allowed a person wanted by the law 

in Serbia to join their television program on the air. However, the latter is not correct. 

Namely, Article 37 of the Law on Public Information stipulates that public media are obliged 

to observe the presumption of innocence of defendants in criminal proceedings (in this case 

Stanko Subotic), who must be regarded as innocent until a final verdict is reached. We hereby 

remind that one of the reasons why the media protested over the Broadcasters’ Code of 

Conduct, passed by the Republic Broadcasting Agency (“Official Gazette of the Republic of 

Serbia”, no. 63/2007), was the fact that the said Code prohibits the media from interviewing 

“perpetrators” in the course of the investigation. In the motion for the assessment of 

constitutionality filed to the Constitutional Court by the Belgrade Center for Human Rights 

(BCHR), that organization claims that the absolute ban on interviewing a defendant during 

the investigation, without any regard for the public interest, may not be considered necessary 

in a democratic society. The BCHR stressed that such prohibition is not appropriate for the 

protection of the authority of the court or for any other goal that would require a restriction 

of freedom of expression. 

 

 

1.3. In the night between March 18 and 19, 2010, the premises of the Cacak television 

“Galaksija” were burglarized. Three cameras were stolen, as well as the discs with the archive 

footage from the program “Krajem nase ulice”, which dealt with fascist graffiti in Cacak. 

Misula Petrovic, the owner and director of TV Galaksija said that the employees had 

discovered the demolished offices when they came to work in the morning. According to 

Petrovic, the news program of the station had been obstructed because the burglars tore out 

cables from the wall. “This wasn’t a classic robbery, because the burglars didn’t take laptops 

and expensive equipment, they have only stolen archive footage. We believe that the ones we 

dubbed hooligans in our program are trying to stop us from airing it”, Petrovic said. 

 

Article 2, paragraph 4 of the Law on Public Information stipulates it is prohibited to exercise 

any influence on a public media and its staff so as to obstruct them in their work. The 

described case, in addition to certain classical criminal offences (for example aggravated theft 

from Article 204 of the Criminal Code), could be considered as a case of obstruction of 

broadcasting referred to Article 149, paragraph 2 of the Criminal Code, in view of the fact that 



 5 

the theft of cameras and discs with archived footage, as well as the tearing out of cables from 

the walls, has unlawfully prevented, namely obstructed TV Galaksija in broadcasting its 

television program. 

 

 

1.4. On March 2, 2010, several media reported that the journalist and the cameraman of 

the Sremska television station had been attacked and their equipment destroyed while trying 

to report on a fire in a refrigerator facility in Indjija. The son of the owner assaulted the 

cameraman, took away his camera and smashed it to the ground. The television station said 

that a possible reason for the attack could be an attempt to conceal the real cause of the fire, 

namely that it was a case of deliberate arson in order to cash in from insurance. 

 

Article 2, paragraph 4 of the Law on Public Information says that it is prohibited to put any 

physical or other type of pressure on public media and its staff or exert any influence with a 

view of obstructing their work. The above incident involves several classic criminal offences 

(e.g. destroying and damaging someone else’s belongings from Article 212 of the Criminal 

Code), but could be considered as a case of obstruction of broadcasting referred to Article 

149, paragraph 2 of the Criminal Code, since by the destruction of its camera, Sremska 

televizija was unlawfully prevented from recording the said refrigerator fire and hence from 

program broadcasting. 

 

2.  Legal Proceedings 

 

2.1. On March 4, 2010, the First court of original jurisdiction in Belgrade sentenced Stefan 

Hadziantonovic from Belgrade to a year in prison for threats made against TVB92 journalist 

Brankica Stankovic. Hadziantonovic, who has been convicted of the criminal offence of 

threats against personal safety, admitted during the trial that he had posted the threats 

against Stankovic on Faceebok. He also apologized to the journalist. Hadziantonovic was 

sentenced to a single sentence of a year and three months in prison, since he had been 

previously sentenced to three months in jail for violent behavior. 

 

Article 138, paragraph 1 of the Criminal Code stipulates that threats against personal safety 

made by death threats or physical threats against a person or its close relatives or friends 

shall be subject to a prison sentence ranging from one to three years. Paragraph 3 of the same 

Article says that the same offence committed against a person occupying jobs of public 

interest in the area of information, which is related to the job of that person,  shall be 



 6 

punishable by 1 to 8 years in prison. Since in the above case the threats were made in relation 

to the program “Insajder” that was dealing with the criminal proceedings against the leaders 

of extremist supporter groups, the sentence pronounced was actually the lowest possible 

punishment provided for by the Criminal Code. 

 

2.2. On March 15, 2010, the trial against priest Vlastimir Zlatic from Silopaj village started 

before the Court of original jurisdiction from Gornji Milanovac. Charges against Zlatic were 

pressed by daily “Kurir” journalist Zoran Marjanovic from Gornji Milanovac. After a text 

published in “Kurir” and “Glas Javnosti” in May 2009, the priest told Marjanovic by 

telephone: “I will show you the gun, you will fare the same as Curuvija”. After failing to 

appear at the trial several times, Zlatic denied, at the first hearing yesterday, the allegations 

from the indictment. The proceedings will be resumed on June 10,, 2010. 

 

Prior to the latest amendments to the Criminal Code, which became effective in September 

last year, threats against personal safety made in the form of death threats or physical threats 

against a person or its close relatives or friends were only prosecuted if private charges were 

pressed (unless threats have been made against a larger number of persons or if such threats 

have caused widespread concern among the citizens or other serious consequences) and were 

subject to up to one year in prison. After the amendments in September, which however do 

not pertain to threats made before these amendments became effective, any threats made 

against journalists in relation to his/her work shall be always prosecuted ex officio and 

subject to between one and eight years in prison. 

 

2.3. TVB92 and its news editor Sanda Savic have been sentenced before the Trade Court in 

Belgrade for the commercial offence of breach of authors’ rights in the program “Dada 

Vujasinovic – the First Victim”. The verdict is not final, the attorney of the plaintiff Nenad 

Krasavac announced. B92 said it would appeal the verdict. 

 

The object of the dispute in the above case is the footage of the court reconstruction of the 

death of journalist Dada Vujasinovic, which was carried out in 1998 by experts Branimir 

Aleksandric and Milan Kunjadic before the investigative judge of the District Court in 

Belgrade, Dobrivoje Gerasimovic. The family of the deceased journalist was unhappy with the 

appointed experts, who had initially found that Dada Vujasinovic had committed suicide. The 

parents namely requested for the reconstruction to be recorded with a camera, which was 

approved by the investigative judge. Nine years later, since other experts, hired by 

Vujasinovic’s parents, found that it was a case of murder and not suicide, the family 

furnished the footage to TVB92. The Serbian public had the opportunity to see it in June 



 7 

2007 in the program “Dada Vujasinovic – the First Victim”, aired as part of the series “B92 

Investigates”. Immediately after the program was aired, Nenad Krasavac, who taped the 

reconstruction in 1998, pressed criminal charges against B92, commercial offence charges 

with the Public Prosecutor, as well as charges with the then District Court in Belgrade with a 

proposal for prohibiting TVB92 from rebroadcasting the program. Krasavac also filed a claim 

with the Republic Broadcasting Agency. In his complaint and lawsuit, he alleged that his 

authors’ rights were violated. The first-instance verdict for commercial offence is the first 

such verdict passed in these proceedings. B92 has filed an appeal. The hearing in the 

Criminal proceedings against the author of the program is scheduled for September 2010. 

The litigation is still underway. The Republic Broadcasting Agency was the only one to 

dismiss the claim. However, these proceedings have raised the awareness about how the 

program about Dada Vujasinovic’s death – which, among other things, shows how court 

experts Aleksandric and Kunjadic had carried out the reconstruction – is being kept from the 

eyes of the public. In the meantime, based on the findings of other experts hired to 

investigate the case, the Prosecutor’s Office has announced it believes that Vujasinovic was 

murdered and did not commit suicide. The investigation is still underway. 

 

 

II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING LAWS  

 

1 Law on Public Information  

 

1.1.  The implementation of the Law on Public Information is elaborated on in the section 

concerning freedom of expression.  

 

2. Broadcasting Law 

 

2.1. Although the RTS has claimed that in the course of last year they have pressed charges 

against 116.000 citizens not paying their subscription fee regularly, according to a report in 

the daily „24 sata” from March 10, 2010, the spokesperson of the First Court of Original 

Jurisdiction in Belgrade Gordana Vuckovic said that the said court had received merely a 

hundred enforcement motions. Enforcement decisions under the said motions are yet to be 

passed. If the payers in default fail to lodge an objection within three days from receiving the 

enforcement decisions, the forced collection procedure will start. According to the typical 

procedure, their movable property will be inventoried or a ban on the disposal of income will 

be introduced. According to the RTS, the number of subscription fee payers ranges between 



 8 

1.4 and 1.5 million, while only between 720.000 and 780.000 of them are actually paying the 

fee. Between 680.000 and 780.000 citizens fail to pay on regular basis. The General Manager 

of the Public Service Aleksandar Tijanic told “24 sata” he expected that the missing funds due 

to unpaid subscription fees would be paid from the state budget. He stressed that such a 

solution was necessary in order to ensure "financial stability and maintain RTS' 

independence". 

 

The Broadcasting Law stipulates that the activities of the Public Broadcasting Service, which 

concern the realization of the general interest as provided for by the Law, shall be funded 

from the radio and television subscription fee. RTS has on several occasions deplored the low 

collection rate of the fee, short statute of limitations concerning the enforcement of court 

decisions, as well as slow and inneficient courts. However, what makes one wonder is the fact 

that, despite between 680.000 and 780.000 people who don’t pay the fee regularly, RTS has, 

according to its own words, pressed only 116.000 charges. It is also strange to hear that the 

First Court of Original Jurisdiction in Belgrade has received merely a hundred enforcement 

motions. Therefore, one may rightfully doubt the veracity of the number of procedures 

initiated against payers in default stated by the RTS. On the other hand, the proposal by 

Aleksandar Tijanic that the missing funds for the Public Service be provided from the budget 

gives rise to many other issues. One is the question whether these funds are lacking because 

of the failure of subscribers to pay the due fee, or because of RTS' innapropriate use of the 

available legal means to secure collection. One might also ask to what extent potential 

funding from the budget would threaten the independence of the Public Service, namely 

would the RTS in such case be capable of protecting itself – as the law requires – and 

particularly its news program, against unwaranted influence of the Government. Moreover, 

due to the fact that the Public Service is a competitor of commercial stations on the 

advertising market, direct budget funding as described above could undermine the 

competition on that market. In keeping with the Law on the Control of State aid passed last 

year, state aid provided in any form, which is undermining or threatens to undermine 

competition on the market, shall be disallowed. It is true that the Law envisages exceptions, 

but the question is whether any of these exceptions are applicable to the concrete case. The 

authors of this report are of the opinion that the solution to the problem of the low collection 

rate for the RTS subscription fee should entail the introduction of measures aimed at 

boosting the collectibilty of the fee and avoid returning to direct budget financing. 

 

2.2. The Council of the Republic Broadcasting Agency has passed a decision to call a public 

competition for the issuance of radio and/or television broadcasting licenses, namely one 

local television license and two regional and 50 local radio licenses. 



 9 

The Broadcasting Law stipulates that a public competition shall always be called when, under 

the Radio Frequency Allocation Plan, there is a possibility to issue new broadcasting licenses. 

The latest amendments to the above Plan were published on January 15, 2010 in the Official 

Gazette. Broadcasters’ associations and especially ANEM have protested over the calling of 

the competition. According to what the authors of this report have learned, the goal of the 

amendments to the Radio Frequency Allocation Plan that have added a number of new 

frequencies thereto was to provide the resources for additional coverage and not the issuance 

of new broadcasting licenses. Article 58 of the Broadcasting Law namely says that the 

broadcasters, whose desired service zone is not entirely covered, may submit a request for 

additional coverage. On the other hand, the said request for additional coverage is impossible 

to fulfill if the frequency needed for additional coverage is not provided for by the Allocation 

Plan. By calling the said public competition, the RBA maintains the situation in which the 

Article 58 of the Broadcasting Law remains a dead letter on paper and the existing 

broadcasters are prevented from applying for additional coverage. Furthermore, the question 

of the number and the type of broadcasters and their service zones is a matter that is 

regulated by the Broadcasting Development Strategy. However, instead of laying down the 

number and type of broadcasters according to the needs of the society (and hence the 

absorption capacity of the market), as provided for by the Law, the Broadcasting 

Development Strategy has tied the number of broadcasters to the technical maximum 

enabled by the available band. The issuance of a large number of licenses for analogue 

broadcasting might also prove to be a problem from the aspect of the pending transition to 

digital terrestrial broadcasting. 

 

3. Law on Free Access to Information of Public Importance 

 

3.1. On March 16, 2010, the Commissioner for Information of Public Importance Rodoljub 

Sabic tabled to the Parliament  the Report on the Implementation of the Law on Free Access 

to Information of Public Importance in 2009. The Commissioner has furnished the same 

report to the Serbian President, Serbian Government and the Ombudsman. Sabic said the 

report confirmed the continuity of positive trends and in particular the increasing interest of 

the public to exercise its rights. At the same time, he pointed out that the problems, 

highlighted in his previous reports, had unfortunately persisted. In 2009, the 

Commissioner’s office handled about 2800 cases. The inflow of new cases had increased by 

about 23% and the number of decisions passed in these cases was by 29% greater than in the 

previous year. The Commissioner believes that these numbers must be considered in the light 

of the fact that by April 2009 his office had only five civil servants and that by the end of the 

same year, it had only 11 staff of 69 provided for by the Law. In about 90% of the cases, the 

actions of the Commissioner have yielded results and an applicant obtained the information 



 10 

previously denied to him. Sabic has also singled out the Government's non-compliance with 

the obligation to ensure the enforcement of the Commissioner's decisions when necessary, 

which has objectively encouraged those who breach the law. Mr. Sabic also pointed to the 

rising number of complaints filed by the government authorities against the Commissioner's 

decisions. These complaints are typically rejected by the Supreme Court and the 

Commissioner believes that they represent a waste of the time and taxpayers’ money with the 

objective of denying them their legitimate rights. Sabic stressed that it was irrelevant if these 

complaints were motivated by unacceptable ignorance or if they were an attempt to delay the 

realization of citizens’ rights, which is even more unacceptable. The fact that, due to 

insufficient activity of the competent ministry, only 7% of 1800 registered infringers of the 

law (the actual numbers are believed to be incomparably higher) are held accountable, also 

serves as an encouragement for the offenders. 

 

The Law on Free Access to Information of Public Importance has not equipped the 

Commissioner with mechanisms to ensure the forcible enforcement of his decisions, punish 

the infringers or even to initiate misdemeanor proceedings against them. Regarding the 

enforcement of the Commissioner’s decisions, the Law stipulates that, when necessary, they 

shall be enforced by the Government. The Law also says that the Government may pass 

bylaws in order to regulate more closely the manner of enforcement. Until now, however, the 

Government has failed to pass such bylaws. Furthermore, according to the Law, a breach of 

the right to free access to information of public importance entails only misdemeanor 

responsibility. However, the Commissioner is not authorized to initiate misdemeanor 

proceedings – the latter may only be initiated by the Public Administration and Local Self-

Government Ministry, namely the Administrative Inspectorate. Several days after the 

announcement that the report on the implementation of the Law on Free Access to 

Information of Public Importance in 2009 had been tabled to the Parliament, the President, 

the Government and the Ombudsman, the Commissioner declared on March 19, 2010 that he 

had held a meeting with the Prime Minister Mirko Cvetkovic and the Minister for Public 

Administration and Local Self-Government Milan Markovic. At that meeting, they agreed 

that the Government would pass, without delay a special bylaw or conclusion, as well as a 

proposal for amendments to the Law on Free Access to Information of Public Importance, so 

as to ensure better prerequisites for the enforcement of the Commissioner’s decisions. In 

addition, the Government would take concrete steps to ensure the enforcement of the already 

passed but unenforced decisions and for that purpose the Administrative Inspectorate would 

press a considerable number of misdemeanor charges, the Commissioner’s Office has 

announced. 

 

 



 11 

4. Law on National Councils of National Minorities 

  

4.1. On February 26, 2010, at a session held in Senta, the National Council of the 

Hungarian National Minority in Serbia concluded that the editorial policy of the “Magyar so" 

daily did not suit the interest of the Hungarian minority in Serbia and announced the 

establishment of a council that would monitor the said editorial policy. Such decision was 

condemned by the Journalists’ Association of Serbia (UNS), the Independent Journalists’ 

Association of Serbia (NUNS) and the Independent Journalists’ Association of Vojvodina, 

while the Vojvodina Ombudsman Dejan Janca called on the National Council of the 

Hungarian National Minority to reconsider its decision. Janca also reminded that the Law on 

Public Information prohibited anyone from restricting, even indirectly, the freedom of media. 

On March 2, 2010, the Editorial Board of "Magyar so” published a press release saying that, 

by alleging that “the daily's editorial policy was bad and that it should be steered back to the 

right course”, the National Council had revealed its true nature. “We remind that the agenda 

of the Editor in Chief, who was unanimously appointed by the National Council, contains one 

condition: any external influence on the editorial policy shall be deemed inacceptable and 

only the Editorial Board, which enjoys the support of all our journalists, shall be competent 

for the editorial policy." Therefore we view the decision of the founders as an attempt to 

belittle the professional competence of our journalists." 

 

The disputed intent of the National Council of the Hungarian National Minority in Serbia 

points inter alia to problems caused by last year’s adoption of the Law on National Councils 

of  National Minorities. This Law authorizes national councils to establish media outlets. At 

the same time, it enables the Republic, Autonomous Province or local self-government unit to 

partially or entirely transfer the control of public companies and institutions in the area of 

public information, which entirely or in part broadcast/publish in the language of the 

national minority, to the national councils. In the concrete case, under the said law, the 

National Council of the Hungarian National Minority in Serbia is today the founder of the 

“Magyar so" daily. Since the national councils are typically elected by the representatives of 

minority political parties, the danger is that the minority party or coalition, that has secured 

the majority in the National Council, will be in the position to control the media tasked with 

informing the entire minority community in the language of that minority. Neither the Law 

on National Councils of  National Minorities nor the Law on Public Information contains 

appropriate mechanisms to protect minorities’ media in such a case. The protective 

provisions of the Law on Public Information are merely declarative and probably ineffective 

in such cases. 

 



 12 

III  MONITORING OF THE ADOPTION OF NEW LEGISLATION 

 

1. The Law on Amendments to the Law on Corporate Income Tax 

 

The Parliament of the Republic of Serbia has adopted the Law on the Amendments to the 

Law on Corporate Income Tax. The Law was published in the Official Gazette on March 23 

and became effective the next day. This Law has serious repercussions for the media sector, 

because the amendments it introduces also affect Article 40 of the previous Law concerning 

the 20% withholding tax on the income of non-residents from authors’ fees. The said 

amendments contain a special definition of authors’ fees, which differs from the one in the 

Law on Copyright and Related Rights: it namely encompasses not only fees generated on the 

basis of an author’s right, but also the ones earned on the basis of related rights and all other 

industrial property rights. According to the new, wider definition of the author’s fee, the 20% 

withholding tax shall be for the first time charged on all fees that domestic companies, 

including the media, pay to foreign media and film and video production companies for the 

right to broadcast their program in Serbia. The same tax will be also charged on the fees 

domestic cable operators pay to foreign channel owners in order to broadcast these channels 

in the Serbian cable system. Higher license fees could result in less space for program, news 

and cultural information exchange with foreign countries, further plummeting of the quality 

of Serbian electronic media, increased isolation of Serbian citizens and deepening of the 

technological and cultural gap with the most advanced countries in the world. As in many 

cases in the past, in addition to having both a direct and indirect effect on the operations of 

Serbian electronic media, the amendments to the Law on Corporate Income Tax were 

adopted without any public debate whatsoever or consultations with media associations. We 

remind that, last year, the Parliament adopted the Law on the Amendments to the Law on the 

Personal Income Tax in a similar manner, by reducing the amount of recognized expenses 

exempted from taxes charged on fees. After numerous protests, among others by media 

associations, that law was shortly amended again and the amount of recognized expenses was 

raised, but it nevertheless remained lower than the initial one, which have resulted in a 

greater tax burden facing media. 

 

 

 

 

 



 13 

IV MONITORING OF REGULATORY BODIES, STATE AUTHORITIES AND 
COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION OF COPYRIGHT AND 
RELATED RIGHTS 

 

REGULATORY BODIES 

 

1.         REPUBLIC BROADCASTING AGENCY (RBA)  

  

1.1.      As previously indicated in this report, the Council of the Republic Broadcasting Agency 

has passed a decision calling a public competition for the issuance of radio and/or television 

broadcasting licenses, namely one local television license and two regional and 50 local radio 

licenses. In addition to meeting the legal requirement (publication in the Official Gazette of 

the Republic of Serbia, in at least one widely available daily newspaper and in at least one 

local or regional newspaper in the area for which the competition is called), the text of the 

public competition was posted on RBA's website on March 15, 2010. The deadline for the 

submission of applications for the public competition was May 31, 2010, which is in 

accordance with the Law, which stipulates that this deadline may not be less than 60 days 

from the day the advertisement was published.  The text of advertisement is available here, 

only in Serbian.  

 Section II elaborates on the potential practical negative consequences of the RBA Council’s 

decision – Monitoring of the Implementation of Existing Laws, subsection 2.2. 

  

1.2.      At a session held on March 23, 2010, the RBA Council concluded that the broadcasting 

of political parties' (namely their local boards) greetings in the form of paid advertisements 

for Easter or other holidays was prohibited. Explaining its conclusion, the Council referred to 

Article 106 of the Broadcasting Law, that stipulating that it was disallowed to advertise 

political organizations outside of the election campaign. The RBA Council took into account 

Article 2, paragraph 2 of the Advertising Law, which defined the advertisement message as a 

message that was, among other things, praising the advertiser; hence, the RBA Council was of 

the opinion that in the concrete case, the advertiser was a political party (its local board). The 

Council also invoked Article 13.6 of the Broadcasters Code of Conduct, the provisions of 

which stipulated that it was prohibited to directly or indirectly advertise, outside of the 

election campaign, political organizations and their gatherings, rallies or actions of any sort, 

during which their full or short name is mentioned or displayed. Although an Easter or other 

kind of greeting is not the content that directly recommends the advertiser, the Council 

concluded that, in accordance to Article 13.6 of the Broadcasters Code of Conduct, it was also 

prohibited to indirectly advertise political organizations. 

http://www.rra.org.rs/files/1268647657Javni%20konkurs%205.3.pdf


 14 

2.         REPUBLIC TELECOMMUNICATIONS AGENCY (RATEL)  

 

2.1. In an interview for the daily Blic, published on March 1, 2010, the 

Telecommunications Minister Jasna Matic said that RATEL was currently in the procedure of 

commissioning a design of the digital terrestrial broadcasting network. RATEL itself has not 

made public any information related to the design of the said network. We hereby remind 

that the Action Plan accompanying the Strategy of the Transition from Analog to Digital 

Television and Radio Broadcasting in the Republic of Serbia – adopted by the Government of 

the Republic of Serbia on July 2 last year and entailing the production of a conceptual design 

of the distribution network, including the choice of channels by allocation zone, the drafting 

of the distribution network (primary and secondary) design and the design of MFN/SFN 

networks – assigns the production of that conceptual design to RATEL. The deadlines for the 

said task have elapsed in the last quarter of last year and the first quarter of this year 

respectively. 

2.2. During March, RATEL has furnished to radio stations new decisions and calculations 

of fees for the use of radio frequencies. We hereby remind that, pursuant to the new Rules on 

the Amount of the Fee for the Use of Radio Frequencies that became effective in early 

February, these fees were significantly reduced. Namely, the base for calculating the fee was 

reduced by more than 10%. Certain coefficients were also reduced, leading to an overall 

reduction of the fee by up to 50% in the case of some broadcasters. Such reduction of fees 

may be considered. if not the only, then as one of the rare effects – albeit considerably 

belated – of last year’s Government measures to help the media in crisis. By adopting this set 

of measures – passed at the request and proposal of the media sector – the Government 

recommended the regulators to lower the fees. However, paradoxically and in spite of 

RATEL’s readiness to fulfill this recommendation, the Government had first rejected 

RATEL’s decision on lowering the fees, requesting the passing of new Rules. When RATEL 

passed the new Rules so as to fulfill the recommendation of the Government, the latter 

waited for two months before approving these Rules so that they may enter into force. 

 

 

STATE AUTHORITIES 

 

3. SERBIAN PARLIAMENT 

 

On March 23, 2010, the Parliament of the Republic of Serbia passed a decision to appoint 

journalist Gordana Susa as member of the RBA Council. Susa was appointed to the Council 



 15 

from the list of candidates proposed by Culture and Information Committee, on the basis of 

the proposals of the associations of broadcasting public media, journalist association, the 

association of filmmakers and drama artists and composer associations. In this way, the 

authorized proposer - consist of media, journalist and artistic associations - has finally had its 

candidate appointed to the RBA Council, after three candidacy procedures and reconciliation 

of candidate lists, the adopted amendments to the law, a failed vote and the Committee’s 

decision. The appointment took place more than 13 months after the expiry of mandate of the 

previous Council member, Slobodan Djoric. Namely, after the Culture and Information 

Committee refused last June to table for voting a list with three names agreed upon by media 

and journalist associations, the Parliament amended the Broadcasting Law. These 

amendments have authorized the Culture and Information Committee, in case that the said 

associations fail to agree upon on a list with only two names, to shortlist the candidates.  

When the media and journalist associations subsequently managed to agree upon a list with 

two candidates, none of them received sufficient number of votes in Parliament. Gordana 

Susa has been for the whole time one of the proposed candidates. She was finally elected 

from the third candidate list laid down by the Committee on the basis of the proposal of 

media, journalist and artistic associations. In the opinion of the authors of this report, Susa 

could have been appointed earlier, without the unnecessary feet dragging and law 

amendments; the media and journalist associations prevailed in this battle owing to their 

determination and unity. 

 

4.  THE MINISTRY OF CULTURE 

 

On March 27, 2010, the Culture Minister Nebojsa Bradic said in an interview for Vecernje 

Novosti that earlier this year the European Commission Delegation had approved the funding 

for a project of the Ministry of Culture entailing the drafting of a media study. In Bradic's 

words, the study will contain a comparative analysis of Serbian and the European media 

legislation and institutions in charge of implementing media policies. The Minister also 

announced an analysis of the media market in Serbia, an analysis of the outcomes of media 

privatization and the position of the state news agency Tanjug. Particularly interesting was 

Bradic's assertion that the Law on Unlawful Media Concentration was well in the works, 

which would particularly also deal with the issue of vertical concentration. "One of the 

biggest problems is that there is currently no legal obstacle for a publisher of a daily 

newspaper to be at the same time the owner of the distribution network. This is not in line 

with good European practice and it will be changed," Bradic said. 

 After last year’s amendments to the Law on Public Information –criticized by media 

professionals and media and journalist associations – the Ministry made a concession by 



 16 

accepting the proposal of the said associations for the drafting of a Media Development 

Strategy in Serbia. A working group was initially set up comprising the associations' 

representatives. However, the associations objected that the working group might not be 

functional if there were no adequate analysis of the as-is situation as the groundwork for its 

activities, on which a vision of development would be laid upon. In that sense, the said study 

funded by the European Commission and the analysis of the media market in Serbia could be 

a valuable starting point for working on the strategy. 

 However, what is surprising is Minister Bradic’s claim about the Law on Unlawful Media 

Concentration being well in the works. Namely, the Culture Ministry had set up a working 

group more than two years ago, which produced the draft of Law on Unlawful Concentration 

and Transparency of Ownership of Public Media, better known in the public as the Law on 

Unlawful Media Concentration. This draft, which dealt only with horizontal, but not vertical 

media concentration, had passed the public debate and was finalized in late 2008. The 

"working version" of that draft is still posted on the website of the Ministry of Culture. 

Ministry officials had previously said that the draft was in the procedure of obtaining the 

approval of other ministries in the Government and that it would be subsequently tabled to 

the Parliament. However, the draft was practically forgotten after that – the only ones 

making any mentions of it were certain associations that insisted on its adoption. Last year's 

adoption of the Law on the Amendments to the Law on Public Information was viewed by 

many as a proof that the Government had given up on the Law on Unlawful Media 

Concentration. Namely, the Amendments to the Law on Public Information regulate the 

Media Register differently from the Law on Unlawful Concentration and Transparency of 

Ownership of Public Media. In that sense, the statement made by Minister Bradic comes as a 

complete surprise. 

Since the statement that the "Law on Unlawful Media Concentration is well in the works" 

could not have been corroborated from another source, it is possible that Bradic was 

misunderstood or that he has sided with one party in the row between the management of 

Vecernje Novosti and the German WAZ-Mediengruppe. In the context of the said row, 

Bradic’s pointing to the problem of vertical concentration is particularly indicative. His 

allegation that “one of the major problems is that there is no legal provision barring the 

publisher of a daily newspaper from being at the same time the owner of a distribution 

network” could be interpreted as being directed against WAZ, which is one of the 

shareholders of the dailies Politika and Dnevnik, while being the sole owner of press 

distribution company Stampa sistem. Otherwise, the row between Vecernje Novosti and 

WAZ-Mediengruppe escalated after Stanko Subotic had accused businessmen Milan Beko 

and Milorad Miskovic on TV B92 and Montenegrin TV In of having acquired Vecernje 

Novosti with his money. WAZ-Mediengruppe joined the debate by alleging that the said 

acquisition was realized with that company’s money; the Germans also announced they 



 17 

would take over Vecernje Novosti after they received the approval of the Competition 

Protection Commission. When the management of Vecernje Novosti launched a campaign 

against the said takeover, WAZ furnished the media its contract with the Director and Chief 

Editor of Novosti Manojlo Vukotic. The said contract reveals that Vukotic, while running the 

daily Novosti, had at the same time provided consultancy services to WAZ in relation to the 

takeover of his own media company. The media also received proof of payments made abroad 

to Vukotic under this contract. Vukotic did not explain if and how he had paid taxes on these 

proceeds. 

 

COLLECTIVE ORGANIZATIONS 

 

 Although SOKOJ on one side and OFPS and PI on the other invited in late February 

representative user associations to the negotiations on the tariff of the author's fee for the use 

of protected items from their repertoire, during March, these negotiations have not started 

yet. One of the reasons is the dilemmas related to the matter of proving the 

representativeness of the above mentioned associations. Under the new Law on Copyright 

and Related Rights, as representative shall be considered the user association representing 

the majority of users from a certain industry and/or the association, the representativeness of 

which has been recognized under other regulations. In the context of radio and television 

broadcasters as users, the great number of issued licenses means that no association 

comprises the absolute majority of users in its membership. On the other hand, none of these 

associations have been recognized as “representative” on the basis of media regulations. Even 

the establishment of the number of users of a particular association has been made difficult 

due to the fact that, since the adoption on the Company Law, the associations may not 

register anymore new members with the Business Registers Agency. The Company Law 

namely does not provide for the concept of “business association”, which was the form of 

association embraced by legal persons, founders of the media, in accordance with the 

previous Company Law. This absence of any reference to the above concept makes it 

practically impossible to prove one’s representativeness by invoking the number of members, 

since the registers have not been updated for six or more years. Alternatively, the Law on 

Copyright and Related Right stipulates that representativeness shall be established based on 

the activities of the associations, the degree of their organization and similar criteria, which 

leaves room for arbitrariness. The deadline for reaching an agreement is 60 days from the 

publication of the public call, but such agreement is unlikely. However, since the said 

deadline is not preclusive, there is still hope that the agreement on tariffs will be reached 

after all and that the latter will not be determined in a procedure before the Commission for 

Copyright and Related Rights. 



 18 

V  THE DIGITALIZATION PROCESS  

 

On March 1, 2010, the telecommunications Minister Jasna Matic told the daily Blic in an 

interview that Serbia has received a 12.5 million euro grant from the European Union for the 

purpose of switching from analog to digital television broadcasting. The prerequisite for 

starting to use these funds is the appointment of the Director of the new public company 

“Broadcasting equipment and communications”, which appointment is still pending. “For the 

time being, we have an Acting Director and I was told that the Director will be appointed at 

the next session of the Government”, the Minister said. However, although more than a 

month has passed since the interview, the Director of named public company had still not 

been appointed at the time when this Monitoring Report was completed. 

 In her interview, the Minister also explained why it was necessary to establish a separate 

company. The European practice is that there is a single broadcasting system in order to 

reduce the costs, instead of having every television station set up its own network of 

transmitters. Until now, several stations have broadcast their program through the RTS 

network, but it always leads to an awkward situation. The European practice is that you 

ought to make a single system dealing only with that”, Jasna Matic said. 

 Asked about the modalities of the transition from analog to digital broadcasting and the 

duration of the potential simulcast period (the simultaneous digital and analog 

transmission), the Minister explained that the transition in Serbia may not be gradual. “Our 

Broadcasting Law stipulates that, as soon as a frequency is freed in the broadcasting 

spectrum, it shall be immediately assigned to someone else on an auction. In other countries, 

the spectrum is not that saturated and hence there is enough room for you to move it bit by 

bit. We don’t have that option here and consequently we shall make an instantaneous 

transition from analog to digital broadcasting.” 

 Apart the fact that the Director of “Broadcasting equipment and communications”, has not 

yet been appointed, there has been no visible progress in the period covered by this 

Monitoring Report in any of the activities provided for by the Action Plan of the Strategy for 

the Transition from Analog to Digital Radio and Television Broadcasting in the Republic of 

Serbia. This brings into question the sincerity of the state’s intentions to proceed with digital 

television broadcasting in April 2012. 

 

VI  THE PRIVATIZATION PROCESS  

 

On March 4, 2010, the Privatization Agency issued a public call for participation in the public 

auction for the privatization of the public companies Radio Leskovac, Radio Televizija Brus, 

Televizija Pozega and Radio Pirot respectively, the Public Company for Information 



 19 

Mladenovac and the Public Information Company Radio Pozega, to be held on April 23 in 

Belgrade. 

 On March, 12, about a week later, the media reported that the Public Company “Stampa, 

radio i film” (SRIF) from Bor has accused Branislav Rankic, the Mayor of that city from the 

Serbian Radical Party (SRS), of having placed a ban on the salaries of the employees of the 

said company, because they had aired a one-hour film about the trial of the SRS leader 

Vojislav Seselj in The Hague. The row of SRIF and Rankic erupted after a 20-minute 

propaganda film about the 20th anniversary of the Democratic Party (DS), which was aired by 

SRIF in the scope of a live program featuring several officials from the DS Municipal Board. 

SRIF published a press release saying Rankic had been a one-hour guest appearance on TV 

Bor to be aired instead of the controversial film about the Seselj trial in The Hague, which 

Rankic refused. Rankic also confirmed to the Beta News Agency that he had refused to make 

a transfer from the municipal budget for SRIF salaries and said he would do it “when SRIF 

starts treating the SRS as they treat the DS”. “SRIF now has the opportunity to make amends, 

or to ask DS for the salaries”, Rankic said. SRIF noted that Rankic’s decision to withhold the 

salaries of its employees was tantamount to blackmail and an attempt to interfere with the 

editorial policy. The company reminded it was not supposed to receive funds from the budget 

of the SRS but from the municipal budget, which was financed by all citizens of Bor. 

 The events in Bor represent yet another testimony about the untenable position of local 

public media and an additional argument in favor of privatization. The fact is also that the 

current legal framework does not provide for any systemic mechanisms for defending the 

independence of the editorial policy of these media. Their employees are left at the mercy of 

local power players and are unable to autonomously pursue their editorial policies in the 

interest of the public.  

 

 

VII  CONCLUSION 

 

With the appointment of Gordana Susa after more than a year, the RBA Council is now 

complete. Furthermore, the study funded by the European Commission and the analysis of 

the media market in Serbia should enable further activities on the media strategy. Finally, 

empowered by last year’s amendments to the Criminal Code, the courts are more stringent in 

cases of threats and attacks against journalists. In light of these encouraging examples, one 

might conclude that Serbia has taken a good direction in finding solutions for the many 

problems faced by the media. On the other hand, however, there are not so encouraging 

developments and case of obstruction of reform attempts, including the amendments to tax 

legislation that have dramatically increased the price of foreign television content, as well as 



 20 

the serious delay in the discharge of obligations under the Action Plan accompanying the 

Strategy of the Transition from Analog to Digital Television and Radio Broadcasting. 

Moreover, the problems that will arise due to the delay and avoidance of the privatization of 

public media, which media associations have been pointing to for years, have been fully 

exposed in the period covered by this Monitoring Report. The lack of any mechanisms of 

systemic protection of public media, financed from the budget, from external pressure on 

their editorial policy by their formal founders – national minorities’ national councils as in 

the case of the “Magyar so” daily, or local authorities, as in the case of SRIF from Bor – has 

once again confirmed the urgent need to complete the privatization of public media. At that, 

the examples of failed privatizations may not be an excuse to give up the privatization process 

as a whole, since society simply has no mechanisms to prevent taxpayers’ money from being 

misused for the promotion of political parties and leaders, at the detriment of the public 

interest.  As long as the Government keeps changing the focus of its new media policy agenda 

according to its own political needs or the need to make big capital happy, the media in 

Serbia cannot hope for a meaningful recovery. The statements made by the Minister of 

Culture have only confirmed that the Government is acting precisely as described above. 

While the Minister was saying last month that the most pressing problem in the media sector 

was the lack of accountability towards the public and the public word and that the Law on 

Public Information was encouraging for the organization of the media scene, this month Mr. 

Bradic tried to play the intermediary in the row between domestic tycoons and the German 

WAZ-Mediengruppe, shifting the focus to the matter of vertical concentration, namely the 

situation in which the publishers of daily newspapers are at the same time the owners of 

distribution networks. All indications are that in the coming months, the Serbian authorities 

will focus on some new topic and that no progress whatsoever will be made with regard to 

accountability for the public word or in stopping further horizontal or vertical concentration. 

 

 


